"Jauhoja lisätään vain sen verran, että taikinasta voi leipoa pieniä pyöryköitä, jotka heti kypsennetään vienossa uuninlämmössä."
(Keittotaito, Wsoy 1939 )
Talomme mukana tuli iso kasa vanhoja kirjoja, jotka sysäsin muuton alta kirjahyllyn uumeniin ja sitten ne unohtuivat. Kesällä hyllyä siivotessa
sain vastaani jo unohtuneen WSOY:n Keittotaidon vuodelta 1939. Parhaat päivänsä
nähnyttä, hieman repaleista kirjaa saa käsitellä melkein silkkihansikkain, jotta se pysyy kasassa. Vasta myöhemmin huomasin ensimmäisen lehden takaa
omistuskirjoituksen. Onkohan talon myynyt perikunta huomannut tuota?
Itse en pystyisi luopumaan isovanhempieni kihlajaislahjasta, mutta onhan
minulla muutenkin tapana säästää kaikki mahdollinen.
Hieman
ovat ajat muuttuneet, kun kirjan resepteissä kehotetaan aluksi kynimään kana tai laittamaan hanhi riippumaan. Ennen leipomista voi pitää pestä ja
leipomukset paistetaan milloin kohtalaisessa ja milloin hyvässä
lämmössä. Kirjan 1621 reseptistä löytyy ohjeet niin jugurtin kuin
raittiusboolin valmistukseen. Kirjassa on seitsemän erilaista
rinkelireseptiä, 23 erilaista
piparkakkureseptiä ja liuta muita pikkuleipäreseptiä. Pikkuväen kanssa kokeilimme kuumalaisessa uunissa paistettuja Upsalanleipiä, joita ei montaa säilynyt kuvauksiin asti. Herkulliselta ne maistuivat myös
gluteenittomina ja sähköuunissa paistettuna vaikka reseptit ovat jo 76 vuotta vanhoja.
Ei ole enää montaa yötä, kun Tampereen
messukeskuksessa pyörähtää käyntiin kolmen päivän käsityökarnevaalit.
Suomen Kädentaitomessut järjestetään 20. kerran ja pikku hiljaa
vatsani on alkanut täyttyä pikkuleipien lisäksi perhosista. Muistilistaani on alkanut kertyä ranskalaisia viivoja ja nyt on viimeiset hetket harjoitella itsehillintää, ettei muutenkin huonoilla kantimilla oleva lankalaihikseni mene ihan myttyyn. Viime
vuodesta oppineena olen varannut messuihin kaksi päivää, jotta saan kiertää ihan rauhassa. Oletko
tulossa? Jos näet minut messuilla niin nappaa hihasta kiinni ja tule moikkaamaan!
Mukavaa keskiviikkoa.