sunnuntai 11. huhtikuuta 2021

ARTESAANIOPINTOJEN VÄRJÄYSJAKSO

Artesaaniopintojen värjäysjakso

Artesaanin opintoihin kuuluu värjäysjakso, jolla opintoni alkoi. Kudonnan opinnot Ammattiopisto Tavastiassa voi aloittaa kesken lukuvuoden ja aloitin opinnot syyskuun lopussa, reilu kuukausi sen jälkeen kun ensimmäiset olivat aloittaneet koulun. Ensimmäinen jaksoni oli siis viimeistely ja värjäys -jakso.

Meillä on koululla oma värjäämö, missä on isot painopöydät ja kuumamankeli, jolla voi kiinnittää esim. pigmenttivärejä isoihin kankaisiin. Lisäksi sieltä löytyy kippikattilat isoihin värjäyseriin ja liedet, joilla voi värjätä kattiloissa käsityömäisesti kankaita ja lankoja. 

Värjäysjakso on 15 opintopisteen suuruinen opintokokonaisuus. Kurssin aikana tutustuimme useisiin tekniikoihin ja teimme koetilkkuja. Työskentelyn ohessa saimme tehdä myös omia töitä ja jaksolta valmistui paljon painettuja vaatteta mm. pikkuväelle. Koska opiskelen taideteollisen puolella, minun ei tarvinnut tehdä värjäysjaksosta näyttöä. Riitti että tein loppukokeen, palautin tarkistettavaksi värjäyskansion mallitilkkuineen ja värjäsin itsenäisesti tekstiilin.

Viimeistely ja värjäys -jakson opinnot:

  • Selluloosakuitujen värjäysreaktiiviväreillä
  • Villan värjäys
  • Värjäyksen erikoistekniikat ( mm. shibori )
  • Suorapainomenetelmät
  • Valotuskaavion ja painoseulan valmistaminen
  • Reservipainomenetelmät (mekaaniset ja kemialliset reservit)
  • Etsipaino
  • Viimeistykset (Kankaan viimeistyksen erikoistekniinat mm. stabilointi, kreppaus, polttopaino ja termoplastisuus)
  • Reservivanutus 

 

Selluloosakuitujen värjäys reaktiiviväreillä

Koko jaksomme alkoi tällä. Tutustuimme reaktiiviväreihin ja ihan ensimmäisenä työnä värjäsimme värikartat. Ystäväni löysi minulle Nextiliilistä kilon valkoista aivina 16 -pellavalankaa, joka tuli hyötykäyttöön tällä jaksolla. Tavastia on saanut Wetterhoffin perintönä värikartat, joissa on reseptit varmasti 1000 eri sävylle. Värjäsin koulun resepteillä monta ihanaa pellavavyyhtiä kudontoihin.

 

Värikartta reaktiiviväreillä

Reaktiiviväreillä värjättyjä pellavia
 

Villan värjäys

Tutustuimme villanvärjäykseen heikkohappoväreillä sekä painantaan. Olen värjännyt villaa monet kerrat, mutta en koskaan teollisilla väreillä, joten tästä aiheesta kaikki oli uutta. Värjäsimme mm. värikartat myös villalle sekä maalasimme ja painoimme villakankaita.


Värikartta villa
 

Värjäyksen erikoistekniikat

Tutustuimme erikoistekniikoissa mm. shiboriin, josta tein yhden kokeilun. Shibori-kokeiluni jatkuvat toivon mukaan ensi kesänä kansalaisopistossa.

Suorapainomenetelmät

Tutustuimme kankaanpainantaan ja tästä otin koulukaverini kanssa kaiken irti. Painoimme kaikilla mahdollisilla väriaineillä ja menetelmillä mm. lämpöfoliolla ja siten, että painopinnasta tuli samettinen (en muista, että mikä tämän nimi oli). Lisäksi kokeilimme opettajan ohjauksella tekemään neliväripainatusta. Meillä oli kuva leikattu osiin, jonka avulla värjäsimme nelivärisen kuvion ilman, että värit sekoittuvat tai sotkeutuvat.

Perinteisen kankaanpainan lisäksi opettelimme miten jatkuvaa painopintaa tehdään ja miten teemme raportin.  


Kankaanpainanta pigmenttivärit
 

Valotuskaavion ja painoseulan valmistaminen

Tämä oli kurssin vaikein osuus. Opettelimme tekemään itse seulan pingottamalla siihen kankaan ja valoittammalla sen. Saimme valita seuloihin omat kuviot ja omani on Sainte-Chapellen kappelin ruusuikkuna pelkistettynä. 

Samalla seulalla painoin helmiäispastalla sukulaisille lahjakassit, johon pakkasin heidän joulutervehdyksen. Ensimmäistä kertaa lahjakassit olivat kuukautta joulua ennen valmiina.


Seulan kuvio Sainte-Chapellen kappelin ruusuikkuna pelkistettynä

Pigmenttiväreillä painettu kassi
 

Reservipainomenetelmät

Tutustuimme mekaanisiin reserveihin mm. vehnäjauhoreserviin ja kemiallisiin reserveihin mm. sirtuunahappoon, sokeriin ja piimään. Vehnäjauhoreservi oli minulle jo ennestään tuttu, mutta nyt keitimme vehnäjauhoista ja oliiviöljystä seoksen, jonka avulla suojasimme kangasta, jotta väriaineet eivät päässeet tarttumaan. Tämä oli hieno menetelmä, koska keitetty seos oli helpompi käsitellä kuin vain vehnäjauhoista ja vedestä sekoitettu reservi. Lisäksi leikimme väreillä ja värjäsimme reservit.


Vehnäjauhoreservi

Vehnäjauhoreservi

Reservi piimällä

 

Etsipaino

Etsaus on varmasti monelle tuttu menetelmä, mutta sen nimi voi olla vähän outo. Etsaamisella tarkoitetaan värinpoistamista värjätystä tekstiilistä. Käytimme etsaukseen mm. kloriittia, astianpesuainetta ja Rongalitea. Itse ihastuin erityisesti tähän Rongalitella tehtävään etsaukseen, koska se ei levinnyt kankaalla ja sillä pystyi tekemään tarkkoja kuvioita kuten alla.

Koulukaverini teki Marvelin Punisherin logosta seulan, jonka läpi vedin Rongaliten ja etsasin ukkokullalle paidan. Tätä on pidetty paljon!


Etsausta

Etsausta Rongalitella

Viimeistykset

Viimeistykset-tunneilla opettelimme muotoilemaan kankaita. Tutustuimme mm. stabilointiin (kuvassa alla), jossa villakankaaseen tehtiin marmorikuulien ja lämmön avulla pysyviä muotoja. Polttopainamalla poistimme kankaista kuvioita ja termoplastisuudella muotoilimme tekokuituja kuumassa uunissa. Tämä oli mielenkiintoista ja aika loppui aiheen parissa kesken. Olisin halunnut tustustua näihin enemmän.

 

Stabilointi


Reservivanutus

Reservivanutuksella tein itselleni villahuivin, jota olen käyttänyt jo kaksi talvea putkeen. Harvalle villakankaalle levitettiin alginaattipaksunnosta, joka kuivuttuaan huovutettiin kuivausrummussa. Alginaattipaksunnos esti huopumista ja näin sai tehtyä upean tekstiilin, jossa oli huopuneita ja huopumattomia kohtia. Valmiin työn pystyi värjäämään mieleiseksi. Tämä oli ihan mahtava tekniikka, josta valitettavasti ei ole näyttää kuvaa. Huivini on jo niin paljon käytetty, ettei se pääse oikeuksiin kuvissa.


Oma työ

Näyttääkseni osaamiseni kuvioin kahdet mekkokankaat, joissa molemmissa käytin vehnäjauhoreserviä. Toisen kankaista värjäsin ensin kattilassa ja sen jälkeen levitin siihen vehnäjauhoreservin. Kun reservi oli kuiva, mursin sen ja levitin päälle reaktiivipainopastan. Tarkoituksenani oli saada samanlainen kangas kuin aikaisemmin olen kuvioinut pellavaa, mutta huomasin, että puuvillassa värit eivät leviäkään kuiduissa niin kuin pellavassa ja lopputulos on hyvin vaisu verratuna aikasemmin värjäämääni. Kankaasta tuli kuitenkin aika makea ja odottaa kaavoitusta.


Kankaan värjäys kattilassa 
 
Pohjakangas
 
Vehnäjauhoreservi levitettynä 
 
Vehnäjauhoreservi kuivumassa

Kankaankuviointi 
 

Kurjaa tässä oli se, että koko opintojeni värjäysopetus oli tässä. Kun kurssi on suoritettu, saamme käyttää värjäämöä itsenäisesti aina silloin kun siellä ei opetusta. Halusin kuitekin vielä syventää osaamistani, joten erikoistun taideteollisuusalalla värjäämiseen. Olen viettänyt värjäämössä monta iltapäivää viime vuoden lopun ja alkuvuoden aikana, joten värjäyskokeiluitani tulee vielä lisää.

Värjäämäni pellavakankaan, johon tekstissä viittaan, löydät täältä: Kankaan kuviointia

Tavataan taas ensi viikolla. Ajattelin esitellä silloin virkkaamani torikassin eli "Market bagin". 

Mukavaa viikonloppua!


2 kommenttia:

  1. Ooo, tulipa ihan kouluajat mieleen! Minä tein muista poiketen kouluaikana oman värjäyssessioni. (Meillä toki oli yhdessä kasvivärjäystä ja vähän muutakin.) Koulun hyllyyn oli siunaantunut aikojen kuluessa laatikkokaupalla eri väriaineita, joita sitten kokeilin Forssin kirjan opastuksella. Oli mahtava huomata, että sitä tekokuituakin tosiaan pystyy värjäämään. Vaan niin tuo värjäys on vähälle jäänyt koulun jälkeen. Pidä sinä yllä sitä taitoa! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Teen parhaani, että taidot pysyy hyppysissä =)

      Meille ei opetettu ollenkaan kasvivärjäystä, mutta itseäni se ei haitannut, koska värjään kasveilla kotosalla joka kesä =) Näillä teollisilla tulee harvemmin värjättyä vaikka värejä olisi kaapissa valmiina.

      Poista